Bedrijfswagen

Een bedrijfswagen is een gevoelig thema in onze maatschappij.  Als je geen bedrijfswagen hebt, is er altijd wel een tikkeltje jaloezie te merken bij zij die er geen hebben.  Nochtans is het verhaal complexer dan het op het eerste zicht lijkt.

De meeste mensen die een bedrijfswagen mogen gebruiken (want uw eigendom is het natuurlijk nooit), hebben deze ook wel echt nodig voor hun job.  Verplaatsingen tussen verschillende vestigingen, klanten afhalen, goederen vervoeren, naar opleidingen gaan, naar meetings gaan, etc.

Desondanks dat het een hulpmiddel is om de job uit te voeren, krijgen heel wat gebruikers hierdoor impliciet een lager brutoloon.  Verder moet men ook vaak een eigen netto bijdrage leveren en dit kan behoorlijk oplopen.  Ook de tankkaart is lang niet altijd een carte blanche.

Een bedrijfswagen gebruiken houdt ook bepaalde risico’s in.  Zo kan het zijn dat je bij langdurige ziekte, wel eens geconfronteerd kan worden met een zeer hoge bijkomende uitgave.  Ook op het einde van de leaseperiode wordt er vaak een schade rapport opgemaakt.  Als de schade niet in verhouding staat met de leeftijd dan zal er zeker een bijkomende afrekening volgen die zeer vaak door de werknemer betaald dient te worden.
Bij ontslag ben je niet alleen je baan kwijt maar ook nog eens ‘uw’ wagen.  Een ding mag duidelijk zijn, het is niet al goud dat blikt!

Dat de overheid de bedrijfswagens zo zwaar viseert, is eigenlijk niet correct.  Zeker rekeninghoudende met het bovenstaande.  Verder heeft de overheid er al bijzonder veel aan verdient: BIV, verkeersbelasting, nummerplaat, 21% op verzekeringen, 21% op winterbanden, 60% op de brandstof, 21% op de aankoop, 21% op alle onderhoud, etc.  Na circa 3 tot 4 jaar komt zo’n wagen terug op de markt en passeert de overheid opnieuw langs de kassa.

De nieuwe fiscale maatregelen zijn niet correct en gezien het bovenstaande niet billijk.

Ondanks het feit dat ze dus fundamenteel niet billijk zijn, zijn ze ook niet correct uitgewerkt.  Vooral het hanteren van de cataloguswaarde is totaal fout.  Bijna niemand betaalt de cataloguswaarde.  Er worden kortingen gegeven tot 30%.  En dit voor diverse redenen: einde reeks, stockwagen, nieuwe fiscale maatregelen, kleine schade, etc.  Er zijn bijzonder veel mensen die nooit met die wagen zouden rijden waarmee ze nu rijden als de cataloguswaarde het aankoopbedrag zou zijn.
Ook bij leasingcontracten wenst de overheid deze cataloguswaarde als parameter te gebruiken.  Nochtans koopt het bedrijf deze wagen niet.  Het leasebedrag is daar afhankelijk van de gefactureerde prijs, de restwaarde, de leaseperiode en andere diensten.
Een duurdere wagen met leder, airco en een A-merk heeft uiteraard een hogere restwaarde met vaak een lager leasebedrag als gevolg.  Een betere koop dus.

Dat de overheid dit toepast op de lopende dossiers is niet fair.  De mensen hebben hun persoonlijke budgetten opgemaakt rekeninghoudende met de geldenden voorwaarden.  Vele van hen worden nu geconfronteerd met een aanzienlijk inkomensverlies.  Dit is ook niet democratisch want niet alle burgers worden hierdoor gelijk behandeld.  Ook de bedrijven die een aanzienlijke wagenvloot hebben, worden plots geconfronteerd met 17% van het voordeel van alle aard als extra kosten.  Het zal soms nog 4 jaar duren alvorens men rekeninghoudende met de nieuwe fiscale parameters de wagenvloot kan bijsturen.

Dit alles is ook geen slimme zet.  De economie die gepaard gaat met alles wat met bedrijfswagens te maken heeft is enorm.  Deze gaat zeker een ernstige deuk krijgen, met heel wat verlies van banen als gevolg en heel wat minder inkomsten voor de overheid.  Ook voor het milieu is dit niet gunstig.  Via de bedrijfswagen komt er immers heel wat nieuwe technologie op de wegen met vaak zuinige moteren, met minder CO2 uitstoot en met dieselwagens die uitgerust zijn met de nieuwe roetfilters.  Ook de koopkracht van deze middenklasgezinnen gaat ernstig achteruit gaan.  Het vertrouwen daalt en er zal minder geconsumeerd worden.

De overheid moet ook beseffen dat men niet iedereen in een klein stadsautootje kan duwen.  Als je vele kilometers per dag moet doen, heb je wel wat comfort nodig om uw rug te sparen en de slechte Belgische wegen te trotseren.  Ook de veiligheid mag niet uit het oog verloren worden. Verder heeft men vaak ook heel wat ruimte nodig om klanten, collega’s of goederen te vervoeren.

Als besluit kan je gerust stellen dat het over een ondoordachte maatregel gaat, waardoor op een niet democratische wijze heel wat werknemers en bedrijven getroffen worden en dit op basis van parameters die geen steek houden.  Het aller ergste is nog het feit dat desondanks al deze schade die aangericht wordt, de besparingsdoelstelling heel waarschijnlijk niet zal bereikt worden.  De kans is groot dat het zelfs negatief uitdraait.  De circa 600.000 getroffen werknemers en de vele bedrijven zullen dit tevens bij de volgende verkiezingen niet snel vergeten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: